Pages

Subscribe:

Sunday, August 23, 2009

Kemusykilan Puasa

Soalan :
Apakah hukum menggunakan 'inhaler' (bagi yang berpenyakit asma) semasa berpuasa?.

Jawapan :
Menggunakan 'inhaler' semasa berpuasa boleh membatalkan puasa. Dalam hal ini perlu dilihat orang yang berpenyakit asma yang kehidupan hariannya sepanjang hayat hanya bergantung kepada penggunaan 'inhaler (tidak boleh tidak) maka gugurlah kewajipan berpuasa ke atas dirinya dan dia hanya diwajibkan membayar fidyah iaitu secupak beras untuk setiap hari yang ditinggalkan.

Tetapi jika penggunaan 'inhaler' hanya pada waktu ia memerlukan sahaja (keadaan kritikal) dan kebetulan semasa itu ia berpuasa, puasa tersebut dihukumkan terbatal dan ia wajib menqqada' semula puasa tersebut.

***********************************************************************************

Soalan :
Adakah sah puasa sekiranya seseorang memberus gigi selepas azan subuh berkumandang untuk menunaikan solat subuh di dalam bulan puasa?

Jawapan :
Sah puasa memberus gigi sesudah azan subuh berkumandang. Perbuatan tersebut tidak membatalkan puasa.

***********************************************************************************

Soalan :
Apakah hukumnya samaada terbatal ataupun tidak puasa sekiranya seseorang itu memakai kanta sentuh (contact lens) dibulan puasa kerana dia akan menitikkan ubat mata (lens drop) apabila matanya kering.

Jawapan :
Sah puasanya kerana mata bukanlah rongga yang terbuka.

************************************************************************************

Soalan :
Apakah hukum seorang perempuan mengandung yang meninggalkan puasa di bulan Ramadhan kerana dikhuatiri memudaratkan diri dan anak di dalam kandungannya?

Jawapan :
Seorang perempuan yang sedang mengandung harus berbuka puasa jika dikhuatiri dengan sebab puasa tersebut akan menjejaskan diri dan anak di dalam kandungannya. Begitu juga keadaannya adalah harus meninggalkan puasa bagi perempuan yang sedang menyusukan anak sekiranya dikhuatiri akan menjejaskan kandungan air susu tersebut.

Ini berdasarkan keterangan sebuah hadis :

Maksudnya : Dari Anas r.a. Rasulullah S.A.W. telah berkata “Sesungguhnya Allah telah memaafkan setengah solat dari orang musafir, dan memaafkan pula puasanya, dan Dia memberikan (kemurahan) kepada wanita yang sedang hamil dan yang sedang menyusui".

-Riwayat Bukhari dan Muslim-

Walau bagaimanapun puasa yang ditinggalkan itu hendaklah diqada’ atau digantikan pada hari yang lain serta fidyah.

*************************************************************************************

Sumber : Jabatan Mufti Negeri Selangor

0 comments:

Post a Comment

Mutiara Kata

Nasyid fm