Pages

Subscribe:

Tuesday, February 3, 2009

Menjunjung Kasih Tuanku Sultan Azlan Shah


      Sejak semalam, Bandar Diraja Kuala Kangsar pastinya sesak kerana sambutan Jubli Perak Pemerintahan Sultan Azlan Shah di Istana Iskandariah Kuala Kangsar. Seramai kira-kira 25 kenamaan akan menjadi penerima darjah khas, Darjah Kebesaran Dato' Seri Azlanii (D.S.A) sempena 25 tahun pemerintahan Sultan Azlan Shah sebagai Sultan Perak.

       Namun, apa yang menarik adalah mengenai keperihatin Tuanku untuk melihat sambutan ini diadakan secara sederhana lantaran baginda sangat peka dengan suasana ekonomi semasa. Acara sambutan bertumpu kepada yang memperlihatkan sifat kesyukuran kepada Illahi; pentingnya pendidikan dan pelajaran; hubungan mesra dengan rakyat; penghargaan kepada individu yang banyak berjasa dan memberi khidmat setia kepada baginda; menghargai semangat hubungan antara Raja-Raja, Yang Dipertua-Yang Dipertua Negeri dan pimpinan kerajaan persekutuan; serta menghargai perkhidmatan setia pasukan pertahanan dan keselamatan negara yang telah menunjukkan sikap pengorbanan dan taat setia yang tinggi kepada Raja dan Negara.

       Sultan Azlan Shah, yang menaiki takhta pada 3 Feb 1984, merupakan Sultan Perak ke-34 dan antara empat Sultan yang bersemayam di takhta kerajaan mencecah 25 tahun.

       Mengikut sejarah Kesultanan Perak, Sultan Mansur Shah I, Sultan Perak kedua memerintah selama 28 tahun (1549-1577), Sultan Mahmud Iskandar Shah, Sultan Perak yang ke-11 memerintah selama 67 tahun (1653-1720) dan Sultan Idris Murshidul 'Adzam Shah I, Sultan Perak ke-29 memerintah selama 29 tahun (1887-1916).

Daulat Tuanku

Daulat Tuanku

Daulat Tuanku

0 comments:

Post a Comment

Mutiara Kata

Nasyid fm